Okategoriserade

Mitt bästa måltidsval

Jag har skrivit en hel del om hur man bör tänka för att återgå till ett naturligt kostval. Vad som är naturligt och inte. Jag har dock insett att många behöver ännu mer hjälp på traven så här presenterar jag vad jag har kommit fram till fungerar bra i mitt liv.

Under hela mitt vuxna liv hade jag provat många olika dieter och följt olika kostrådgivningar med olika gott resultat. Jag hade även provat olika kosttillskott och ätit både vitaminer och mineraler i omgångar, mest syntetiska (det var innan jag hade den kunskapen jag har idag). Jag hade provat olika naturpreparat som skulle vara bra mot reumatism (innan jag valde att börja med cellgifter) men ingenting hjälpte mig riktigt bra. En del saker hjälpte lite grann men inte mer. Det första som gjorde mig övertygad om att kosten och näringen vi får i oss har stor betydelse var när jag började med Fitline, ett tyskt kosttillskott som har funnits ganska många år på marknaden och det finns både ris och ros om preparatet. För min del fungerar det. Hittills är det det enda kosttillskottet jag riktigt har märkt skillnad av. Tyvärr är det ganska dyrt men i mitt fall väl värt pengarna.

När jag väl hade blivit övertygad att det jag stoppade i mig har stor betydelse började jag studera på allvar. Jag läste på om olika forskningsresultat, lärde mig var näringen kommer från, hur man får bra jordar, skillnaden mellan olika sätt att odla, osv. Allt för att lära mig hur jag skulle maximera näringen i min kost.

Min kropp som var helt slut gav mig fel impulser. Jag förstod att jag behövde göra något för att få kroppen att svara igen och stötte på en ganska tuff diet som heter cellreset. Det vara genom Fitline som jag hittade den dieten och på en tysk webbsida läste jag på om den. Eftersom Fitline är ett tyskt företag ville jag hitta den ursprungliga informationen för att undvika åsikter. Jag läste bland annat om en läkare i kinesisk medicin som själv hade varit sjuk under många år och fått äta kemiska mediciner under lång tid. Han upplevde att kroppen inte längre svarade på förändringar och hade provat den här dieten med gott resultat. Jag kände igen hans berättelse från mig själv.

Det man gör är att man resettar kroppens celler för att nollställa dem. På så vis kan man få dem att reagera igen. Efter denna tuffa diet lade jag om min kost helt efter vad jag själv hade kommit fram till. Fyra och en halv månad efter att jag lade om kosten hade nivån med inflammatorer sjunkit så pass mycket att mina provsvar från sjukhuset var alarmerande låga. Jag gick inte längre på cellgifter utan hade gått över till en biologisk medicin, sprutor som jag tog var fjortonde dag, som var mer effektiva. Den här medicinen sänkte antalet vita blodkroppar som var för hög på grund av inflammationerna i min kropp. När jag nu lyckades få ner inflammationerna i kroppen med hjälp av att ändra kosten så blev antalet vita blodkroppar nästan noll, vilket naturligtvis var livsfarligt. Det här ledde till att jag på sikt kunde sluta med medicinerna helt.

Det som inte kosten kunde göra något åt var min oro och inre stress. Den har jag kämpat med och emot på helt andra sätt. Men när jag märkte att jag på egen hand kunde ta kontroll över mitt liv betydde det att min oro inte var lika påtaglig längre. Makten låg inte längre utanför mig själv utan den var min, bara jag lärde mig hur jag ska leva för att må bra. Jag började lyssna mer och mer inåt. Under hela mitt liv hade jag gjort det som förväntades av mig, vad andra hade sagt till mig, vad mitt ego sa och så vidare. Den här kampen pågår fortfarande men jag lär mig hela tiden, i stort sett varje dag, hur jag ska göra. Vilka fällor som jag trillar i med mera. Jag tränar på att inte låta hjärnan och kroppen styra över mig utan jag ska ha kommandot.

Efter att jag hade gjort de här förändringarna fick jag ett helt nytt liv. Jag upplevde att jag fick livet tillbaka. Kraften kom tillbaka, orken, lusten, hjärndimman försvann och jag kunde tänka igen. I och med det kunde jag känna glädje igen över att leva. Jag såg på saker och ting på ett annat vis. Det var inte längre så hotande och jobbigt.

Här nedan har jag lagt med den kosten som jag kom fram till att jag skulle äta för att få i mig så mycket näring som möjligt och för att tillgodose kroppen olika behov. Jag äter i stort sett likadant ännu.

Mitt bästa måltidsval

Frukost: 1 portion havre-/quinoagröt med färska bär, kompott på torkad frukt och rostade nötter. Ibland tillsammans med ett kokt ägg och ett par bitar inlagd sill. Till detta dricker jag ett stort glas med basic pulver och activizer från FitLine.

Lunch: Råkost med mycket grönt, groddar och frön tillsammans med grönsaker av olika slag och protein gärna från havet. Här försöker jag variera från gång till gång. Till detta dricker jag vatten.

Middag: Något tillagat men jag tänker på att hålla mig till så rena råvaror som möjligt. Alla mejerier byter jag ut mot havrealternativ bortsett lagrad ost som jag fortfarande äter. Vanligt vete och durumvete byter jag ut till kulturvete eller något helt annat. Jag försöker alltid ha något grönt till. Till detta dricker jag vatten.

Kvällsmat: När jag är hungrig, annars tar jag inget. En blandning av chiafrön, linfrön och solrosfrön (½ msk av varje blandas med 2 ½ msk vatten som får stå i minst två timmar) blandat med ca 1 dl frukt och ca 1 dl naturell osötad havreghurt. Ibland hoppar jag över fröna. Till detta dricker jag ett stort glas med restorate mineralpulver från FitLine.

Mellanmål: Blir jag hungrig emellan målen tar jag ibland en frukt.

Jag försöker äta var tredje till var fjärde timma. Jag planerar min dag efter mina måltider för att jag inte ska få ojämn sockernivå i blodet. Jag undviker att äta mig riktigt mätt.

Jag dricker en till två koppar te om dagen (beroende på vad jag gör), vanligt svart te med lite havremjölk eller örtte.

Jag undviker att äta fläskkött, mejerier (bortsett lagrad ost), vetemjöl / durumvete och raffinerat socker o. salt. Jag äter väldigt lite processad mat och är alltid noga med att kolla innehållet så att jag får i mig så lite kemiskt och syntetiskt som möjligt. Jag äter mer fisk och fågel än rött kött, byter ut mejeriprodukter till havreprodukter och maler eget mjöl av kulturvete.

Tänk på att äta

  • Allt som innehåller nytt liv såsom frön, nötter, groddar, ägg, bär och frukt dessa innehåller en otrolig mängd näringsämnen och allt som behövs för att ett nytt friskt liv ska kunna gro och växa. Det har vår kropp glädje av.
  • Allt som är grönt då det innehåller mycket näringsämnen.
  • Kryddor av olika slag, helst färska och gärna rena kryddor (ej blandningar)
  • Alla slags fetter såsom mättat, enkelomättat och fleromättat fett men ät mest av de enkelomättade såsom olivolja, rapsolja (den fungerar bäst att upphetta), linfröolja och valnötsolja. Inga transfetter (upphettade, delvis härdade, vegetabiliska fetter). Fullhärdade fetter får dock en kolbindning som mättat
    animaliskt fett och räknas inte som transfett (läser man på innehållsförteckningen så står det om
    det är fullhärdat). Alternativ till rapsolja vid stekning är kokosolja som innehåller mättat fett och är alltså inte skadligt.
  • Probiotika, d.v.s. mjölksyrakultur i form av t.ex. yoghurt, surdegsbröd, kombucha, mjölksyrade grönsaker eller liknande. Det här fungerade jättebra för mig till en början men efter ett tag upplevde jag att jag blev för sur i magen av det. Har därför minskat intaget.
  • Drick rent vatten utan kolsyra, smaksätt med citrus, gurka eller färska örter om du vill.

Tänk på balansen i livet
• sov ordentligt
• vila mellan aktiviteterna
• hitta det som laddar dina batterier
• ge till både kropp & själ
• variera dina fysiska aktiviteter
• glöm inte hjärngympa

Lycka till!