Okategoriserade

Vila och Meditation

Att låta livet rusa på där dag efter dag går utan att vi riktigt är närvarande är inget riktigt liv. Du är inte där. För att uppleva saker och ting behöver vi vara närvarande. För att vara närvarande behöver vi stanna upp och vara i nuet. För att klara av att vara i nuet behöver vi öva på mental träning.

Mental träning gör vi för att få kontroll över våra tankar och våra känslor. Både tankarna och känslorna har en tendens att ta över och styra våra handlingar. Omedvetna handlingar leder till konflikter och ett agerande utan kontroll. När du blir arg agerar du utifrån känslan precis som när du blir glad. Agerandet tar sig lite olika uttryck beroende på vad vi känner. Likaså är det med tankarna som ofta snurrar oavbrudet i huvudet och som kan leda till olika känsloutbrott och agerande därefter. Att ta kontroll över sitt liv är nödvändigt för att finna vägen till långvarig lycka.

För att lyckas ta kontroll över sina tankar och känslor behöver vi öva på mindfulness. Ett sätt att vara i nuet. Genom vila och meditation ger vi oss själva chansen att klara det arbetet. Vid båda tillfällen som jag led av utmattning fick jag kämpa för att återta kontrollen över mina tankar. Det snurrade oklara tankar, musikstycken och upprepningar hela tiden som ledde till känsloutbrott i form av ilska och gråt om vartannat. Steg för steg fick jag kämpa för att ta kontrollen igen.

Till att börja med är det bra att hitta saker att göra, olika tillfällen, som gör att hjärnan stannar av, kopplar av. För min egen del funkar det bra med olika handarbeten, pussla, måla, trädgårdsarbete och liknande där jag behöver hålla fokus på något. Att vara i naturen är alltid avkopplande även om tankarna fortfarande snurrar. Guidad meditation likaså. Det gäller att hitta det som fungerar för dig.

Lever du ett liv där klockan styr vad du ska göra. Där planering är a och o. Lägg då in i ditt dagliga schema tid för återhämtning. Det är livsnödvändigt. Ge dig själv fem, tio minuter varje timma för att sträcka på dig och en kortare meditation eller liknande. Något som helt bryter det du gör. Se till att vara i nuet och fokusera på dig själv. Börja och avsluta dagen med en kortare meditation. Då börjar du och avslutar dagen genom att vara i nuet.

Genom olika övningar där du tvingar dig själv att ta kontroll arbetar du med mindfulness. Den senaste vintern har jag upptäckt vinterbad. Att gå ner i ett kallt bad där både kropp och hjärna skriker stopp men ändå fortsätta och dessutom tvinga sig själv att djupandas för att ta kontroll är ett effektivt sätt att jobba med mindfulness. Det stärker ditt sinne till max.

Att ge sig själv tid för avkoppling, återhämtning och reflektion ger dig chansen till ett lyckligare liv. I ditt liv är det du som är viktigast. Det är du som har huvudrollen i ditt liv. Ge dig själv den tid du behöver. Bejaka dig själv och dina behov.

Vill du lära dig mer kan du delta i min workshop. Kontakta mig på [email protected]