Okategoriserade

Träning för både kropp och sinne

Ända sedan 2017 har jag gått på Kundaliniyoga vilket har gett mig väldigt mycket tillbaka. Även om jag bara går en gång i veckan så ger det resultat. De få veckor under sommaren då det har varit uppehåll får jag träna på egen hand men som många andra finner jag det svårt att göra det på själv. Jag behöver en inbokad tidpunkt och träning tillsammans med andra. Så dessa få veckor då jag oftast inte tränar yoga alls märker jag av det. Ofta känner jag det i ryggen först men jag tycker att kroppen blir stelare ganska fort utan den här träningen.

Att jag började med just Kundaliniyoga berodde på att en kollega började utbilda sig till lärare i nämnda lära. Tidigare hade jag provat på flera olika typer av yoga med olika gott resultat. Eftersom jag tidigare var drabbad av reumatism med väldigt stela leder som ofta var båda inflammerade och ömma så har de mer tuffa yoga sorterna inte varit så bra för mig utan jag har hållit mig till de mer lugna. Det som sedan gjorde att jag verkligen fastnade för Kundalini är för att det är en lära som inte bara ser till den fysiska kroppen utan det tar  med sinnet också.

På SKY’s (Sveriges Kundaliniyogalärares Riksförbund) hemsida står det;

“Kundaliniyoga är en dynamisk form av yoga som omfattar kroppsställningar, rörelsemönster, handpositioner, andningstekniker, fokuseringstekniker, mantran (ljud/vibrationer) och olika typer av meditationer.

Kundaliniyoga är ett enhetligt och holistiskt system som ger energi, självkännedom och hälsa, såväl fysiskt, mentalt som emotionellt. Den bidrar till att skapa balans mellan anspänning och avslappning, och passar för alla åldrar och fysiska förutsättningar.”

Efter varje övning vilar man en kort stund för att kroppen ska kunna ta till sig kraften i den övning som man precis har gjort. Till skillnad från traditionell träning som går från övning till övning ofta i en rasande fart. Det gör att man får en kort andningspaus mellan övningarna vilket gör att det inte känns lika uttröttande. Träningen får man ändå. Ofta lägger vi till en andningsteknik som kallas eldandning för att fördjupa övningen. Det blir som att man lägger in en högre växel kan man säga. Väldigt effektivt. Att öva andningsteknik är även bra för den mentala träningen, en mindfulness träning där man lär sig att ha kontroll över kroppens funktioner. Efter varje fysiskt träningspass följer en längre stunds vila. Jag som har lidit av utmattning under många år älskar den här vilan. När man som jag har en personlighet att ständigt vilja prestera tar man sig oftast inte tid att vila. Här får man en stunds välbehövlig vila och lär sig samtidigt vad det ger både kropp och sinne, hur viktigt det faktiskt är. Det har hjälpt mig att finna vägen till att bli frisk. Till sist avslutar man träningspasset med meditation.

Kundaliniyogan är ett allt-i-ett paket skulle man kunna säga. Fysisk träning där man tar ut sig så mycket som man själv vill och kan. Vilket gör att det passar alla oavsett ålder, kön, styrka eller förmåga. Alla kan dessutom träna tillsammans eftersom var och en lyssnar på sin kropp och tar ut svängarna så mycket som man själv kan och vill. Man tränar andningsteknik, avslappning och mindfulness samt meditation. Har du ännu inte provat den här formen av träning än så uppmanar jag dig att prova det i alla fall.

Bor du i Stenungsund eller dess omgivning kan jag rekommendera Yoga Prem Kundaliniyoga.

DET HÄR ÄR EN TRÄNINGSMETOD SOM KAN PASSA DE ALLRA FLESTA.